תכנון שיתופי: כיתת מתמטיקה בישיבת אמי"ת

“באופן מסורתי תוכננה סביבת בית הספר ע”י אדריכלים בהתאמה לאדריכלות עכשווית. מחקרים עדכניים יותר תומכים בשיתוף קהילת בית הספר בתהליך העיצוב. המעצב משתמש בנקודת המבט של המשתמש: תלמיד או איש פדגוגיה כדי לפתח חזון ייחודי לבית הספר ולהגיע לפיתרון עיצובי אינטגרטיבי. כך נוצר מרחב ידידותי יותר לקהילת בית הספר ומותאם ספציפית ללומד במאה ה-21” (מתוך סקירת ספרות שערך משרד החינוך של ממשלת וויקטוריה, יוני 2011)

בכל מרחב לימודי שאני מתחילה לעצב, בשיתוף מורים, יש התלבטות הקשורה בתוכן הלימודי, שהיא מבחינתי מובנית בתהליך: מהו המינון הנכון בין תוכן ואווירה? האם צריך ליצור מרחב עם אווירה מאפשרת למידה בסגנון מקום עבודה הייטקיסטי או בית קפה (במגבלות התקציב הבית ספרי כמובן…)? או שדווקא צריך לראות את הקשר לתחום התוכן הספציפי? זהו גם הקונפליקט המובנה בין המעצב שמגיע עם האמונה ש- less is more, לבין המורה שמתקשה להיפרד מהתוכן הפדגוגי.

כשנפגשתי עם מינה יהלומי, רכזת מתמטיקה בישיבת אמי"ת כפר גנים, היא הגיעה עם מספר כיוונים לתוכן ואווירה בלבד לא באה בחשבון מבחינתה… היא רצתה מרחב שבו יש תוכן לימודי משמעותי מבחינת התלמידים. לכן בחרנו בסוג של תוכן שקשה לראות כמכלול בתוך ספר: ציר זמן מתמטי, ייצוג שהוא אינפוגרפי. הציר מחולק ע"פ בחירתה לשלושה צירים מקבילים: המרכזי הוא הציר המתמטי, העליון מתאר התרחשויות מקבילות בעולם והתחתון מתייחס לעולם היהודי.

תמונה 1

בתהליך תכנון החדר התחברנו למתודה של חשיבה עיצובית, למרות שלא קראנו לה בשמה. מינה הגיעה עם התחלה של מחקר של התכנים בציר הזמן. המשכנו במחקר ביחד, עשינו תיעדוף וצימצום של אירועים בתקופות בהן היה עומס וחיפשנו דימוי חזותי לכל אירוע הסטורי. בתחילת ציר הזמן התפתחות המתמטיקה איטית יותר ולכן יצרנו דילוגים של 200 שנים. בתקופה המודרנית ההתפתחות מואצת ולכן הדילוגים מצטמצמים ל-50 שנה. בגלל השינוי במירווחי הזמן מוצגת התקופה המודרנית בקיר הימני.

תמונה 2

לאחר המחקר ניסינו כמה סוגים של צירי זמן. הבחירה בציר זה איפשרה לנו להתמקד במתמטיקה כציר מרכזי עם צירים משניים למעלה ולמטה, המחוברים לציר המרכזי. דרך הציר ניתן לראות בבירור את ריבוי האירועים ככל שמתקדמים עם השנים לקראת עידן המידע.

תמונה 1 IMG_9662

IMG_9664

בתהליך התכנון הקדשנו גם מקום לחשיבה על צורת הלמידה ולכן נבחרו כסאות משודרגים, הכנסנו שולחן מחיק עגול לתלמידים שמעוניינים ללמוד קצת אחרת וללמידה פרטנית וכן קיר לבן מחיק לשימוש התלמידים. יש מקום לחשיבה נוספת על אופן הישיבה והפעולה בכיתה.

כגימיק מתמטי נחמד הכנסנו את השעון שמצאנו כרעיון בפינטרסט, ובו צריך לחשב מה השעה. את השעון עיצבה שירה מהסדנה בצבעי הכיתה.

Clock_Math 50_50

דרך ציר הזמן יכול צוות מורי המתמטיקה בבית הספר להרחיב את תוכנית הלימודים ולתת לסביבה להיות טריגר ונקודת מוצא להעמקה בתוכנית הלימודים ועל כך בפוסט נפרד.

ברצוני להודות לרכזת מתמטיקה בישבת אמי"ת כפר גנים, מינה יהלומי, על שותפות בחשיבה ובתכנון ועל ההזדמנות שנתנה לי להעמיק בתחום ההסטוריה של המתמטיקה

2 תגובות בנושא ״תכנון שיתופי: כיתת מתמטיקה בישיבת אמי"ת"

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s